torsdag 26. november 2009

2004- Jeg bygger en hagetrapp.

Som før nevnt måtte vi fjerne en god del fjellgrunn før vi kunne bygge huset. Dette resulterte i at vi har fjellknauser bak huset og på ene siden, ved inngangsdøren, noe jeg i og for seg har stor sans for. Problemet var bare at hver gang det regnet, ble store mengder vann, stein, jord og planterester flyttet ned ved inngangspartiet. Et annet problem var også at jeg ikke kom meg opp på baksiden av huset hvor jeg ønsket å anlegge en slags steinbeds hage. Eiendommen var opprinnelig del av en gammel gård (finca) og jeg hadde gitt byggefirmaet klare instrukser om å spare et vakkert tre (Ceratonia siliqua) som befant seg like ved inngangsdøren. Desverre viste det seg etter hvert at de forårsaket for mye skade på røttene til treet, men det visste jeg ikke i 2004, så jeg ville lage et skikkelig bed rundt treet og tilføre næringsrik jord. Løsningen min ble derfor å bygge en slags trapp- og mur i ett.
(Klikk på bildene for å se en større versjon.)
Trappen/ muren ble bygget i murstein og andre bygningsrester jeg hadde liggende. NB: Det er faktisk meningen den skal være litt skjev og helle innover. Jeg ønsket å gi intrykk av at den er en del av fjellet. I trinnene brukte jeg avkapp fra terrasseflisene, som så ble fuget med hvit sement blandet med den gule sanden som er så karakteristisk for området vi bor i. Plantene dere ser til venstre er engelske pelargonia som jeg dyrket frem fra avleggere. Palmen like i ryggen min hadde jeg faktisk med meg på flyttelasset fra Norge! (Dracaena marginata) Jeg skal ta for meg det i en senere blogg! Faktisk er største delen av plantene på eiendommen fra den tiden kjøpt inn og dyrket i Norge. Ved frakt ble røttene grundig vasket for jord og fraktet i fuktig vatt pakket i plast. Samtlige planter overlevde flytting til Spania til tross for at reisen noen ganger to opp til 1 uke! - PS: Jo, jeg undersøkte med mattilsynet at det faktisk var lov å frakte slike planter med meg fra Norge. Det var en av grunnene til at jeg fraktet dem uten jord.



Trappemuren ferdigbygget. På bildet hadde jeg dessuten begynt å legge ut presenning på bakken, som deretter fikk et tykt lag med den karakteristiske gule singelen fra de omkringliggende fjellene i dette området.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar