fredag 17. desember 2010

Snart 10 år med uferdig inngangsparti! /

Det fine med å fotografere er at en stort sett kan unngå å vise "problemområder" simpelthen ved å stille seg i en vinkel som usynliggjør søplebøtta, en plankehaug, rotet og lignende. Selv har jeg flere slike "problemområder" jeg sjelden tar bilder av. Et av disse har jeg tenkt å avsløre her:

HVER ENESTE GANG jeg har reist ned til huset vårt i Spania de 10 siste årene har jeg tenkt at "nå MÅ jeg få gjort noe med inngangspartiet på siden av huset. Likevel dukker det alltid opp så mye annet som krever min oppmerksomhet at det likevel ikke blir gjort noe med det.
Når huset sto ferdigbygget fikk vi helt ut et billass med grus som skulle fungere frem til plasssen ble fliselagt. Hauger med fliser ble stablet klar på strategiske steder og neste gang skulle vi altså få plassen fliselagt. Det har, som dere ser aldri blitt noe av :-(
The nice thing about taking fotos of ones own property is that one easily can avoid the "Problem areas" simply by placing oneself in a position that hides the pile of tiles, the garbadge bin, the unpruned bushes +++. I must admit I have several such problem areas and today I have decided to reveal one of them in all its horror for you!
EVERY SINGLE TIME we have went back to our Spaniah holiday home for the last 10 years I have decided that "This time I HAVE to do something about the entrance area on the side of our house!" And every time new reasons make me prevent doing anything about it!
 Ok- så for å døyve vår dårlige samvittighet har vi begynt å legge noen fliser ned på området foran inngangsdøren, men de er ikke sementert fast, så siden dette området ligger i en skråning, sklir de sakte, men sikkert fra hverandre og liksom roper at "hva var det vi sa? Vi skal legges på et tykt lag med sement!" I stedet dytter jeg flisene tilbake på plass og svarer dem at; "jada" - Jeg skal nok kjøre det... neste gang!
Ok, so to hide our lasiness, we have started laying a few of the tiles in front of the area with the entrance door, but tiles have not been semeneted, and since this area is in a hill, the tiiles are slowly sliding apart  as if they say" We told you so! You have to lay us in a thick layer of sement..!" Instead I gently use my foot to push them back into place answering; "Sure- I will... Next year!!"
 Bildet ovenfor: Flisehaugene ligger der og troner i påvente av å få sitt permanente oppholdssted. I mellomtiden vokser oleander busker, sypresser, pelargonia, palmer og furuer rundt dem og truer med å skjule at de noen gang fantes. Jo, jeg kommer nok til å få mitt planlagt fliselagte inngangsparti om ikke så lenge, men for å være helt ærlig så liker jeg jo litt den bohemiske tilstanden denne delen av hagen etter hvert har havnet i.... ;-) .... Men neste gang...!!?
The above picture: One of several piles of tiles about to be consumed by the rapid growing garden. Oleanders, sypresses, pelargonias, palmtrees and pines have decided to help out in hiding our original attempts to pave the entrance area.. But next year..!?


 Om du har lest min spanske blogg før, har du kanskje litt kjennskap til at jeg en gang hadde et Carob tre "Ceratonia siliqua" på eiendommen. Desverre døde dette på grunn av skader på røttene under bygging av huset vårt der nede. Jeg hadde likevel ikke hjerte til å fjerne den vakre stammen. I stedet plantet jeg små- og storbladet eføy ved roten. Disse har etter hvert vokst seg stadig større, og nå i høst ser det altså slik ut. Treet er like helt - uten tegn til råte, til tross for at det har vært dødt i 10 år nå. Likevel er det et frodig innslag ved inngangspartiet!?

If you have been reading my spanish blog before, you might have knowledge of my dead Carob tree? I had a very old and beautiful one next to the entrance on our spanish property. Unfortunately this died due to severe damages on the roots during construction of our house. Still, I could not make myself remove the dead trunk, but instead I planted ivy with small and big leaves at its root. These plants have grown slowly, and this autumn the tree looks like this: It does still not show any signs of rot in spite of being dead for almost 10 years. I still feel it is a great feature next to our entrance!?

 

3 kommentarer:

  1. Kære Stein - du kan tro, at jeg kender det. De ugjorte tings tyranni - ting, man ikke får gjort. Men så slemt ser det nu heller ikke ud. Fliserne er med til at skabe ro.

    Jeg vil gerne takke dig for mange hyggelige kommentarerhen over året og ønsker jer et rigtigt godt nytår.

    Kærlige hilsner fra Claus

    SvarSlett
  2. Kære Stein, Det er såmænd så smukt alligevel, med eller uden rod - at det gør ikke så meget!
    Den gamle stame er smuk og giver karakter ligesom efeu'en.
    Jeg har også altid et hjørne af haven der roder, måske skal det bare være sådan :-)

    SvarSlett
  3. Du har så mange flotte bider og jeg ser du kan så mye , jeg er bare en med hage og har det som hobby men lærer noe nytt av dere hver dag , takk for at du stikker innom min side og gidder å komentere min blogg.
    Håper du og din får en fin våruke Marit.

    SvarSlett