torsdag 29. april 2010

Planter i krukker og kar!

Opp gjennom årene har jeg samplantet en mengde planter i krukker og kar. Tanken var at noen etter hvert ville dø, mens andre kanskje skulle klare å overleve. Området jeg bor i har tross alt gjennomsnittlig 320 soldager i året. Som jeg har nevnt til det kjedsommelige har jeg ikke noen til å vanne plantene mens jeg er borte over 11 måneder i året, så mange ganger undrer jeg hva i all verden disse plantene egentlig overlever av??
Det viser seg nemlig at ytterst få av plantene har valgt å gi opp for sol og varme. Tvert imot bugner de av lubben sameksistens!
Her kommer noen bilder fra en del krukker vi har rundt på eiendommen.

Min "Monstera Deliciosa" eller Vindusblad som den heter på norsk, hadde jeg med meg fra Norge for omtrent 9 år siden. Den ser ut til å trives fint i keramikkpotten, selv om jeg trodde den skulle vokse mye raskere. Regner med begrenset vekst skyldes godt fellesskap med vinranker, (selvsådd) "Hedera Helix" som er en småbladet eføy vi pleier å ha  i vinduskarmen i Norge, "Parthenocissus": Villvin som var en avlegger fra terrassen i Oslo, samt mange flere. 
Sukkulenter har jeg skrevet om før, men nevner dem gjerne igjen. De finnes jo i en mengde former, fasonger og farger. Til venstre skimter vi en agave "attenuata" (om jeg ikke tar feil.) I den blåmønstrete krukken bakerst har jeg satt to avleggere av sukkulenter fra andre steder i hagen. Jeg brekker rett og slett av en gren og setter den i jorden. Dermed har jeg en ny plante! Disse to stakk jeg i jorden forrige gang jeg var i Spania- altså for ett år siden. Desverre vet jeg ikke hva de heter. :-(
Mitt lille "pengetre" står i solsteiken ved parkeringsplassen hele året rundt. Det minner meg etter hvert litt om et bonsai tre.
En annen slektning. Denne står i trappen ved svømmebassengkanten.




Etter hvert som årene går får vi bare flere og flere typer sukkulenter på eiendommen. Grunnen er enkel; Det finnes nesten uendelig mange former og varianter. De er jo nesten umulige å drepe. De fleste trives både i full sol til skygge. De tåler ekstremtørke og selv den minste blomsterpotte ser ut til å kunne romme nok jord til at en av disse plantene vil trives og vokse!

2 kommentarer:

  1. Det ser utrolig fint ut i hagen din. Gode solforhold, men heller dårlig med vanning ser ikke ut som plantene bryr seg nei. Skulle ønske vi kunne adoptere litt sol nordover :-)

    SvarSlett
  2. Så mange vakre krukkeplanter du har :) De vet å tilpasse seg! Jeg tenkte også på bonsai med en gang så det første pengetreet ditt, nydelige i terracottakrukker begge to :)

    SvarSlett