søndag 20. desember 2009

Mars 2008. Forts. - Planter i hagen.


Mitt Cycas Revolta kjøpt på Mester Grønn i Oslo har sakte men sikkert vokst seg større. Ikke så rart siden det nå har stått 8 år i samme potte og med samme jord. Nå er det på tide jeg potter den om eller planter den ut i hagen.





















Som før nevnt hadde jeg et stort Carob tre like ved inngangsdøren til det nye huset. (Ceratonia siliqua Carob).
Belgvekstene på dette treet er fullt spiselige, veldig søte og med en smak av sjokolade. De blir derfor gjerne benyttet til nettopp fremstilling av "sunn sjokolade" og selges ofte i helsekostbutikker - også i Norge. Mitt gamle Carobtre døde desverre grunnet skader på røttene, så jeg plantet eføy som kunne vokse opp langs stammen og la treet fungere som en "skulptur". Det står fortsatt i bedet og blir bare vakrere og vakrere også etter sin død!
PS: Det er ikke helt sant at treet døde ned, for nedefor knausen hadde det fått et rotskudd som i dag begynner å bli et flott og vakkert blikkfang i hagen!

Vårt lille stebarn - Mimosatreet som hadde blitt hugget ned vokser seg stadig større. Det er et utrolig vakkert syn i Februar/Mars når det blomstrer på det meste. På dette bildet var desverre blomstringen på hell og den intense fargen i ferd med å avta siden de fleste "blomstene" for det meste falt av, men vakkert er det uansett!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar