lørdag 23. januar 2010

Oktober 2008.

Som jeg har nevnt en gang før hadde vi de fleste plantene i begynnelsen med oss fra Norge. Calamondin treet jeg plantet ved siden av trappen opp til øvre terrasse kjøpte jeg på Mester Grønn i 2001. Det var da ikke mer enn rundt 25 cm høyt. Jeg hadde trodd det skulle vokse raskere, men etter en sakte utvikling de første årene skjøt det plutselig fart og ble et tre på nesten 3 meter. Det får mange, små calamondin. Disse ser ut som små, runde appelsiner, men er ikke gode å spise som de er. De passer derimot perfekt som limonade!
Dette lille Kumquat treet fikk vi i gave av noen venner. Det var da en liten busk full av frukter du skulle plassere på stuebordet. Kumquat er min favoritt citrus, så jeg plantet det på andre siden av trappen opp til øvre terrasse. I likhet med Calamondin treet vokser det sakte, men det skyldes vel at vi ikke er der for å stelle det i de mange tørkemånedene området gjennomgår hvert år. Jeg synes det nesten er utrolig planter og trær overlever i det hele tatt! Jeg har ingen automatisk vanningsutstyr, naboer eller gartnere som hjelper til. Plantene må fint klare seg i måneder av gangen - og det klarer de fleste - med glans!
Denne Cycas Revolta palmen jo også fra Mester Grønn i Oslo. Den er ikke akkurat hurtigvoksende, men jeg har da heller ikke vært snill med den. I 8 år nå (Januar 2010) har den stått i samme potte, med samme jord. Bildet er tatt i Oktober 2008.
Jeg skal love å plante den om når jeg reiser ned til Spania igjen nå til våren! Vi har etter hvert kjøpt mange flere palmer av denne sorten. De synes å trives i potter og tåler de høye temperaturene vi har i Spania hver sommer.
Mitt dracaena var jo også med på flyttelasset fra Norge. Det har nå levd i Spania i 8 år - store deler av året i mørke bak metallpersienner - uten vann eller næring. Likevel blir jeg like overrasket hver gang jeg kommer ned og oppdager at det ser ut til å stortives!

2 kommentarer:

  1. Det virker jo som å dra over bekken med vann å kjøre planter til Spania, men når man har de så blir de jo nesten litt familiemedlemmer disse plantene, så de kan jo ikke settes igjen hjemme heller nei ;)

    Flott den Cycas Revolta palmen, hmm, tror jeg skal tenke på noe slikt her på stua.

    SvarSlett
  2. Du har helt rett Anne. Det blir som å dra over bekken MED vann ;-) - men en ting en fort opplever når en bygger et feriested i Spania - og sikkert de fleste andre steder - er at en bare har maksimum noen uker tilgjengelig hver gang en er på besøk. Da er tiden kostbar - og vi har rett og slett ikke fått tid til å oppsøke for mange hagesentre, møbelbutikker og alt annet en vanligvis kan oppsøke over tid ved å bo på stedet. Vi har derfor kjøpt kjøkken, arvet møbler og fraktet med oss skrantende planter fra Norge. Først nå begynner vi å få tid til andre ting enn å mure, spa, bære på stein, male osv, osv ;-)
    Men du har også rett i at en får et spesielt nært forhold til plantene da. Jeg har blitt like lei meg hver gang jeg har kommet ned og opplevd at en eller flere planter ikke lenger lever.

    SvarSlett